ALLES OVER HARDLOPEN

Taperen voor een loopwedstrijd

De taperingsperiode is de periode dat je je lichamelijk en geestelijk voorbereidt op eenwedstrijd. Door je lichamelijke voor te bereiden bereid je je automatisch ook geestelijk voor. Je hebt zin in de loopwedstrijd! Andersom geldt ook: wanneer je je geestelijk voorbereidt, bereid je je ook lichamelijk voor. Denk daarbij onder andere aan: wedstrijdspanning (adrenaline) de uren voor de start. Ook het aanmaken van andere hormonen (o.a. gelukstofje) de dagen voordat het startschot valt kunnen je prestatie verhogen .

Taperingsperiode

  • Tijdens de taperingsperiode verminder je de omvang van je duurtrainingen met 40-60%. De intensiteit van intervaltraining blijft gelijk of mag zelfs wat zwaarder zijn.
  • Door tapering komt je lichaam extra uitgerust aan de start: Supercompensatie.
  • Het is de bedoeling dat de start van de wedstrijd is op het hoogste punt van de supercompensatie. Zie afbeelding.

Supercompensatie

Supercompensatie

  • Er is verschil tussen de taperingsperiode per wedstrijdafstand. Hoe langer de afstand hoe eerder de tapering begint. Ook is de tapering bij beginners en gevorderden anders.
  • De taperingsperiode beschreven in de Trainingsschema's zijn voor de meeste hardlopers goed bruikbaar. Echter omdat iedere sporter anders kan reageren op training en herstel zijn het geen vaststaande richtlijnen. Experimenteer er mee als voorbereiding van testwedstrijden.

Tips

  • Vooral bij loopwedstrijden langer dan een uur is het heel zinvol de dagen voor de wedstrijdmeer koolhydraten te gebruiken. Zie koolhydraatstapeling op de pagina Wedstrijdvoorbereiding.
  • Stel je positief in. Een moeizame laatste week betekent niet altijd een slechte wedstrijd.
  • Stimuleer je zelf door te denken dat je in een supervorm bent. Deze extra wedstrijdspanning zorgt ervoor dat er meer van het hormoon adrenaline vrijkomt, waardoor je gewoon wat harder gaat lopen.
  • Een nieuw loopsetje stimuleert je om eens extra flink je best te doen. Ga wel na of alles lekker zit. Let speciaal op het ontstaan van mogelijke schuurplekken. Je kunt ook een testloopje doen.
  • Nog wat uitleg over supercompensatie. Supercompensatie is het herstel van het lichaam na een training. Als de volgende training plaats vindt op het moment dat je nog niet voldoende hersteld bent zal het trainingseffect niet optimaal zijn. Of erger: negatief. Het is de kunst te gaan trainen op het moment dat het herstel (de supercompensatie) het hoogst is. Tijdens de intensieve periode van een halfgevorderd en gevorderd trainingsschema is het herstel vaak onvoldoende. De supercompensatie wordt dan bereikt de op de dag van de wedstrijd.
  • Voor meer tips: Wedstrijdvoorbereiding.
  • En Eerste loopwedstrijd.
  • En Omgaan met wedstrijdspanning.


Stuur door