ALLES OVER HARDLOPEN

Smoesjes om niet te gaan hardlopen

Je kunt altijd wel een excuus vinden om te gaan hardlopen. Sporten is gewoon goed voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. En niet te vergeten: het is natuurlijk ook ontzettend leuk om te hardlopen.

Om mee te beginnen

  • Regelmatig toch niet gaan hardlopen kan ook geen kwaad. Gewoon: geen zin, tijd, moe of regen.

Uitstellen

  • Van uitstel komt vaak afstel. Dus gewoon niet je loopplezier uit te stellen.

Geen zin

  • Geen zin hebben is een slecht excuus. Vaak heb je al snel een voldaan gevoel tijdens de training.

Regen

  • Gaan hardlopen wanneer het regent is niet echt goed voor je motivatie, maar kan dat wel worden als blijkt dat het prima gaat met de juiste hardloopkleding. Veel mensen vinden lopen in regen juist lekker.

Geen tijd

  • Hardlopen kun je bijna overal en op elk moment van de dag doen. De ideale sport dus als je een druk en afwisselt leven hebt.
  • Je kunt ook regelmatig naar je werk gaan lopen. Of van je werk naar huis. Zorg er wel voor dat je het een en andere goed plant.
  • Wanneer je heel vroeg (een uur of zes) gaat trainen kan je meer genieten van de natuur: dauw op de velden, op komende zon en zingende vogels. Bovendien is er nog weinig verkeer op de weg.
  • Voor hardlopende mannen en vrouwen met kinderen en met een volle agenda is een babyjogger waarschijnlijk een goede oplossing. Een hersteltraining met een babyjogger gaat prima.

Moe

  • Wanneer je moe, gestresst ben is een stukje hardlopen een goede uitlaatklep. Sporten geeft vaak nieuwe energie.

Training gaat toch niet goed

  • Je kunt van de training ook een hersteltraining maken of aan Loopscholing doen.
  • Het zal ook regelmatig voorkomen dat een training wel goed gaat, ondanks dat je dat absoluut niet had verwacht.

Loopmaatje kan niet

  • Alleen hardlopen mag geen probleem zijn. Vrij veel mensen die (bijna) altijd alleen lopen.

Hardlopen in het donker

  • Tijdens de donkere wintermaanden kan je prima binnen trainen op een loopband. Voor meer info: Hardlopen op een loopband. Gebruik ook reflecterende kleding (hesjes, bandjes, en hesjes met verlichting) bij drukke verkeersomstandigheden.

Geblesseerd

  • Wanneer je geblesseerd bent kan je ook een andere sport gaan doen: wandelen, fietsen of zwemmen. Beweging is goed voor de doorbloeding en daarmee het herstel.

Gladheid

  • Je kunt ook een kort en redelijk goed begaanbaar rondje een paar keer lopen.
  • Gebruik eventueel Hardloopschoenen met profiel.

Koud weer

  • Met de juiste hardloopkleding kan je prima gaan hardlopen in de winter. In het begin van de winter is het wel even lastig om na te gaan welke kleding het meest geschikt is. Vooral voor beginnende lopers is dat lastig. Het mag echter geen geldig excuus zijn. Voor meer info: Hardlopen in de herfst en winter.

Erg koud weer

  • Als het erg koud is kan je gevoelige lichaamsdelen (lippen, gezicht, etc) invetten met gezichtscrème of vaseline. Ook kan je ook thuis de warming-up en cooling- down doen.

Erg warm weer

  • In de zomer bij temperaturen rond de 25 ° Celsius is het verstandig langzamer en korter te trainen en meer te drinken voor en na de training. Je kunt ook in de vroege ochtend of late avond gaan trainen. Het is dan een stuk minder warm. Voor meer tips: Hardlopen in de zomer.
  • Gaan hardlopen bij 28 ° Celsius en hoger is onverstandig. Je kunt wel rustig gaan wandelen of fietsen.

Spreekwoorden en gezegden

  • Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
  • Als je vandaag niets doet, doe je morgen hetzelfde als gisteren.
  • Hoe ouder ik word, hoe sneller ik was.

Tips


Stuur door