ALLES OVER HARDLOPEN

Relativeren

Wanneer je in de loop van de jaren steeds beter wilt presteren is het nodig dat je leert regelmatig te relativeren. Er zullen altijd periodes komen dat het minder goed gaat. Vooral voor goed gemotiveerde lopers kunnen minder goede loopprestaties demotiverend werken. Hieronder aandachtspunten om verstandiger / beter om te gaan met teleurstellingen.

  • Als je trainingstijden niet haalbaar blijken te zijn is het verstandig het iets rustiger aan te doen. Wanneer het een aantal weken niet lekker gaat kan je beter je Schema aanpassen of misschien kan je het beste het een tijdje rustig aan doen. Probeer het een en ander te relativeren. Als je dat niet doet loop je de kans dat je conditie achteruit gaat of dat je last krijgt van Hardblessures.
  • Wanneer veel loopwedstrijden tegenvallen zijn waarschijnlijk je trainingen ook niet goed verlopen. Zo nu en dan een minder goede loopwedstrijd mag geen probleem zijn: vorm van de dag, verkouden, druk gehad op je werk, ect.
  • Bouw je trainingsschema geleidelijk op. Durf rust te nemen. Neem na twee weken van opbouw (omvang en intensiviteit) een rustiger week. Vooral na heel intensieve weken neem je een rustige week.
  • Wanneer het een aantal weken wat minder gaat: loopplezier staat voorop .... niet de prestatie.
  • Zorg er voor dat je prive- en werk omstandigheden in evenwicht zijn met je Trainingsbelasting.
  • Motivatie kan ook tegen je werken. Houd je motivatie onder controle wanneer je de neiging hebt (veel) meer te gaan trainen.
  • Zorg ervoor dat je veel plezier blijft houden in je looptrainingen en wedstrijden. Als het loopplezier de laatste tijd wat minder is geworden ga dan na hoe dat komt. Mogelijk leg je voor jezelf de lat gewoon te hoog. Of misschien leggen anderen (ouders, broer, zus, vrienden) de lat te hoog. Stel jezelf reŽle doelen.
  • Doe niet elke week hetzelfde. Varieer je trainingsvormen. Ook kan je regelmatig in een andere omgeving gaan lopen. Of je looprondje andersom doen.
  • Wees flexibel. Zorg er voor dat je geen slaaf wordt van je trainingsschema.
  • Wanneer je een echte beginnende hardloper bent heb je het lekker gemakkelijk. Ook al train je nog zo langzaam of kort het heeft altijd een positief effect op je conditie. Doe het daarom de eerste twee maanden gewoon rustig aan. Ook ter voorkoming van blessures.
  • Te veel relativeren is ook weer niet te bedoeling: je moet wel gemotiveerd blijven om je zelf te verbeteren. Ook: wanneer je een doelstelling heb behaald moet je je prestatie niet gaan relativeren. Ook: hardlopen is prima voor je sociale contacten. Ook: mensen die hardlopen / sporten hebben vaak ook een gezonde levensstijl (voeding, op tijd gaan slapen, nuttige tijdsbesteding ect).
  • Wanneer de tijden van je loopwedstrijden tegenvallen en je heb het idee dat je mogelijk te veel hebt gedaan, maar je hebt altijd lekker getraind dan heb je toch niet te veel gedaan je heb tenslotte wel altijd met plezier getraind.
  • Wanneer je erg vermoeid bent kan je beter een korte hersteltraining doen. Dat is dan gewoon beter dan dat je kost wat kost het schema wilt blijven volgen. Leer te luisteren naar je lichaam.
  • Door de bomen het bos niet meer zien
    Door de verschillende trainingsvormen wordt het hart- en vaatstelsel, longen en spier- en peesstelsel op verschillende wijze belast. Zo worden tijdens een lange rustige duurloop de spieren (onder andere de glycogeenvoorraad) veel meer belast dan het hart. Omdat de Rusthartslag de volgende dagen lekker laag is, denk je dat de eerstkomende training gemakkelijk gaat. Dat hoeft echter helemaal niet het geval te zijn. Dit komt doordat je beenspieren nog (lang) niet hersteld zijn. Doe daarom gewoon een hersteltraining in plaats van dat je die hartslagzone koste wat het kost wilt bereiken.
  • Regelmatig relativeren in je dagelijkse leven kan ook geen kwaad: Sporten en geestelijke gezondheid.
  • En ook:Runner's high.

Spreekwoorden en gezegden

Hierbij een overzicht van spreekwoorden en gezegden die verband houden met hardlopen en relativeren.

Te hard van stapel lopen

Iets te rap aanpakken. Geldt niet alleen voor wedstrijden, maar ook voor je trainingsschema.

De boog kan niet altijd gespannen zijn

Je moet je ook regelmatig ontspannen. In je trainingsschema moeten ook rustige perioden zitten.

Geduld is een schone zaak

Het is verstandig om geduldig te zijn. Neem gewoon genoeg tijd voor het uitvoeren van je trainingsschema

Hoogmoed komt voor de val

Wie zijn kwaliteiten te hoog inschat komt te val. Een te zwaar trainingsschema zal geen resultaat geven.

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd

Heb waardering voor wat je hebt bereikt. Als de tijd bij een wedstrijd een beetje tegenvalt zorg er dan voor dat je toch tevreden bent.

Overdaad schaadt

Te veel is niet goed. Je trainingsschema moet geleidelijk worden opgebouwd

Water bij de wijn doen

Tussenoplossing vinden. Soms is het noodzakelijk en verstandig je loopschema naar beneden aan te passen.

De teugels laten vieren

Minder strenge regels er op na houden. In je trainingsschema moeten ook rustige perioden zitten.

Haastige spoed is zelden goed

Als je iets snel doet is de kans op fouten een stuk groter. Je trainingsschema moet geleidelijk worden opgebouwd.

Er leiden vele wegen naar Rome

Er zijn verschillende manieren om iets te bereiken. Wees flexibel bij het uitvoeren van je trainingsschema.

Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd

Neem voor een groot karwei voldoende tijd. Dit geldt speciaal voor een marathonschema.


Stuur door