ALLES OVER HARDLOPEN

Nachtrust

Naast de juiste trainingen en goede voeding is herstel minstens zo belangrijk. Voldoende nachtrust is een belangrijk onderdeel van het herstel. Slaap is niet alleen nodig voor lichamelijk herstel, maar ook voor het geestelijk welbevinden.

Tips

  • Ontwikkel een regelmatige slaapgewoonte: ga elke avond op ongeveer dezelfde tijd naar bed te gaan en sta `s morgens op het dezelfde tijd op.
  • Houdt de slaapkamer en bed comfortabel (temperatuur, licht, luchtvochtigheid en lawaai).
  • Probeer `s morgens niet te lang in bed te blijven wanneer je wakker bent.
  • Veel stress komt je nachtrust niet ten goede. Zorg er daarom voor dat je privé-leven, werk en sportleven in balans is.
  • De meeste volwassen mensen hebben per nacht tussen de 7 en 9 uren slaap nodig. Ga eens goed na hoeveel slaap je echt nodig hebt.

Nachtrust en hardlopen

  • Sporters slapen over het algemeen beter. Het is echter onverstandig om twee uur voordat je gaat slapen een zware training te doen.
  • Houd er ook rekening mee dat je tijdens een zware trainingsperiode meer slaap nodig hebt (en hebt verdiend).
  • Lekker (weg)dromen over (toekomstige) loopwedstrijden en bijzonder goede looptrainingen kunnen helemaal geen kwaad.
  • Als je Rusthartslag enkele dagen 10 of meer slagen hoger is dan normaal ben je onvoldoende hersteld. Doe het dan enkele dagen rustig aan.
  • Vermeld in je trainingslogboek het aantal uren dat je slaapt per nacht. En hoe de slaap is geweest.
  • Bij (verre) buitenlandse loopwedstrijden is het verstandig om rekening te houden met reisstress en/of jetlag. Probeer als het kan je slaappatroon zoveel mogelijk aan te passen.

Tenslotte

  • Over een slechte nacht voor een loopwedstrijd hoef je je geen zorgen te maken: een slechte nachtrust voor een wedstrijd heeft geen tot weinig effect op je prestatie.

Voor meer info


Stuur door