ALLES OVER HARDLOPEN

Hardlopen en motivatie

  • Loop niet te hard van stapel. Vaak is dat bij beginners het geval. Neem de tijd om je conditie te verbeteren. Het voorkomt teleurstellingen.
  • Stel haalbare doelen. Elk behaald doel motiveert. De doelstelling hoeft geen loopwedstrijd te zijn, maar kan ook een ander streven zijn, zoals Looptechniek of duurvermogen verbeteren, een weloverwogen trainingsschema samenstellen of een paar kilo afvallen.
  • Motivatie kan ook tegen je werken. Door te hard te trainingen kan je geblesseerd raken of overtraindheid. Ook ligt faalangst op te loer. Wanneer prestaties tegen vallen kan dat voor een goed gemotiveerde sporter zeer demotiverend werken.
  • Wanneer je goed gemotiveerd bent zal je vaak een heel stuk beter presteren. Niet alleen tijdens het sporten is je drijfveer groter, maar ook de invulling en uitvoering van je trainingsschema doe je verstandiger.
  • Bouw je trainingsschema geleidelijk op. Op deze wijze minder je de kans op blessures en overtraindheid. Bovendien is het waarschijnlijk voor je motivatie beter om regelmatig een kleine stap vooruit te doen dan zo nu en dan een grote stap.
  • Zorg ervoor dat je veel plezier blijft houden in je trainingen en wedstrijden. Als je loopplezier de laatste tijd wat minder is geworden ga dan na hoe dat komt. Mogelijk is je loopkleding te warm of te koud. Of stel je te hoge eisen aan je zelf. Of loop je te veel wedstrijden. Of loop je juist geen wedstrijden door faalangst. Loop je trainingsschema nog eens goed na. Je kunt ook je rondje eens andersom lopen. Of gewoon een tijdje niet hardlopen, maar een andere sport gaan doen.
  • Doe niet elke week hetzelfde. Varieer je trainingsvormen. Ook kan je regelmatig in een andere omgeving gaan lopen. Of je looprondje andersom doen. Het wordt zo waarschijnlijk nooit saai.
  • Wees flexibel. Zorg er voor dat je geen slaaf wordt van je trainingsschema. Als je de hele dag al moe bent, maak dan van een zware training een rustig doorloopje of zelfs een rustdag. Als het al een paar weken niet lekker gaat neem dan flink wat gas terug.

Enkelen gezegden

  • Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
  • Als je vandaag niets doet, doe je morgen hetzelfde als gisteren.
  • Hoe ouder ik word, hoe sneller ik was.

Motivatie tips

  • Loop regelmatig een ander looproute: Tips voor variatie van je hardlooproutes.
  • Wanneer je geblesseerd bent kan je ook een andere sport gaan doen: wandelen, fietsen of zwemmen. Beweging is goed voor de doorbloeding en daarmee het herstel.
  • Je kunt ook gemotiveerd raken door wel te gaan hardlopen tijdens minder goede weeromstandigheden. Gaan lopen wanneer het regent is niet echt goed voor je motivatie, maar kan dat wel worden als blijkt dat het prima gaat met de juiste hardloopkleding.
  • Het bovenstaande geldt ook voor andere belemmerende omstandigheden, zoals: geen tijd, gestresst, te warm weer, geen zin of vermoeidheid. Geen tijd hebben is vaak een slecht excuus. Wanneer je na een dag hardwerken moei en futloos voelt geeft sporten vaak nieuwe energie.
  • Ook een slechte prestatie kan motiverend werken: veel slechter kan het niet, het kan alleen nog maar beter!
  • Lees over sporten. Zodat je weet wat het effect van sporten voor je lichaam en geest is.
  • Hardlopen kun je bijna overal en op elk moment van de dag doen. De ideale sport dus als je een druk en afwisselt leven hebt.
  • Wanneer je een echte beginnende hardloper bent heb je het lekker gemakkelijk. Ook al train je nog zo langzaam of kort het heeft altijd een positief effect op je conditie. Doe het daarom de eerste twee maanden gewoon rustig aan. Ook ter voorkoming van blessures.
  • Ook op hogere leeftijd kan je nog prima sporten. Vraag echter niet te veel van jezelf. Zie ook: Hardlopen en veteranen.
  • Door regelmatig te gaan hardlopen train je ook je zelfdiscipline: je zorgt er voor dat je andere werkzaamheden op tijd af zijn, je zorgt er voor dat je (nog) beter eet en drink, rustige duurloop ook inderdaad rustig uitvoeren, een intervaltraining niet doen als dat niet goed uitgerust bent.
  • Sporten is uitstekend voor je hersenen. Door regelmatig te bewegen worden er meer hersencellen en verbindingen tussen deze cellen aangemaakt.
  • Hardlopen is prima is voor je lichaam, maar ook voor je geestelijke welbevinden. Voor meer info: Sporten en geestelijke gezondheid en Runner's high.

Nog wat stimulerende tips

  • Kan je beter tegen stress.
  • Sporten verlaagt je bloeddruk.
  • Je bloedsomloop wordt beter.
  • Je zit lekkerder in je vel.
  • Je hebt meer energie. Je bent productiever.
  • Je slaapt (een stuk) beter.
  • Ook niet onbelangrijk: je ziet er beter uit.
  • Je botten sterker worden sterker.
  • Je bent prettiger in de omgang.
  • Loop de Trainingstips nog even door. Ze zijn goed voor je motivatie.
  • En ook: Smoesjes om niet te gaan hardlopen.


Stuur door