ALLES OVER HARDLOPEN

Loopscholing tips

  • Voor het verbeteren van je hardlooptechniek moet je gewoon de tijd nemen. Door regelmatig aan Loopscholing te doen worden bepaalde spieren sterker, langer en leniger.
  • Hardlopers met een goede Looptechniek verbruiken een stuk minder energie dan lopers met een slechte looptechniek. Wanneer je je looptempo wilt verhogen is het daarom ook belangrijk om regelmatig aan loopscholing te doen.
  • Voor een overzicht van loopscholingsoefeningen: Looptechniek.
  • Bouw het aantal serie's en oefeningen geleidelijk op. Doe de eerste training één herhaling per oefening.
  • Loopscholing kan je het beste voor een training doen. Wanneer je na afloop van een training aan loopscholing doet is het effect een stuk minder, omdat je dan de oefeningen minder goed uitvoert door vermoeidheid.
  • Door loopscholing worden ook je hersenen getraind. Wanneer je regelmatig aan loopscholing doet en daarbij bewust bent van je fouten ga je in de loop van de tijd de loopbeweging automatisch beter uitvoeren.
  • Ook belangrijk: probeer ook tijdens je trainingen regelmatig op je looptechniek te letten. Probeer daarbij bewust ontspannen te lopen. Let daarna op je schouders, armen, benen en op het landen, afrollen, afzetten van je voeten.
  • Een verkrampte houding kost energie. Waardoor je mogelijk (nog) meer gespannen gaat hardlopen.
  • Vraag medelopers op je fouten te wijzen. Ook van de (verkeerde) loopstijl van (andere) (top)lopers kan je het nodige leren.
  • Laat zo nu en dan een video of wat foto's maken. Je kunt ook in de etalageruit van winkels kijken.
  • Tijdens een 10 km loopwedstrijd zet je tussen de 6000 en 9000 passen. Wanneer je looptechniek niet juist is gaat er veel energie verloren.
  • Voor informatie over de verhouding paslengte en pasfrequentie: Hardlooptalent.
  • Het belang van een juiste looptechniek wordt vaak onderschat. Denk hierbij ook aan schaatsen en zwemmen (schaatsers en zwemmers besteden veel tijd aan het verbeteren van hun techniek). Het effect van loopscholing voor mensen met een slechte looptechniek kan verrassend groot zijn.
  • Omdat iedereen van nature een bepaalde loopstijl heeft mag je het belang van loopscholing ook niet overdrijven. Emil Zatopek stond bekend om zijn verkrampte loopstijl: zijn hoofd schudde van links naar rechts. Ondanks deze loopstijl won de Tsjech tijdens de Olympische Zomerspelen van 1952 drie gouden medailles. De loopstijl van Emil Zatopek was niet mooi, maar toch prima in orde!
  • Wanneer je een tijdje niet aan loopscholing doet zal je looptechniek in de loop van de tijd achteruit gaan.
  • In de zomer kan je loopscholing op je blote voeten op het gras doen.
  • Ook ervaren hardlopers kunnen hun loopprestaties verbeteren door aandacht te besteden aan looptechniektraining.
  • Gebruik de juiste loopschoenen. Voor meer info en tips: Hardloopschoenen kopen.
  • Loop niet altijd op hardloopschoenen die alles corrigeren. Je spieren en pezen worden dan minder gestimuleerd zich te versterken. Wissel daarom regelmatig van loopschoen.
  • Maak je voeten sterker: Voetgymnastiek. Het verbeterd ook je looptechniek.
  • Een goede looptechniek is ook blessurepreventief.
  • Ter ondersteuning: Spierversterkende oefeningen en Rekoefeningen en Losmakende dynamische oefeningen.
  • Voor meer info: Boeken en dvd's looptechniek.


Stuur door