ALLES OVER HARDLOPEN

Loophouding

De juiste loophouding tijdens hardlopen is heel belangrijk: je bespaart energie (en daarmee verhoog je je loopsnelheid) en het kan blessures voorkomen. Zo kost het te ver omhoog bewegen van je arm en krampachtig lopen extra energie. Hierbij tips voor de beste loophouding tijdens hardlopen.

loophouding

Houding tijdens hardlopen

Hoofd en romp

Probeer je romp en hoofd rechtop te houden. Kijk naar voren. Veel lopers hebben de neiging naar voren de buigen. Sterke Buikspieren zijn daarbij belangrijk

Schouders

Houd je schouders ontspannen en rechtop. Schouders die gespannen zijn kosten energie.

Armen en handen

Het bewegen van je armen en handen kost veel energie. Beweeg ze niet te ver naar boven of naar de binnen. Houd je ellebogen in een hoek van zo'n 90 graden.

Heupen

Probeer je heupen stil de houden. Bewegende heupen kosten energie.

Benen

Je knieŽn mogen niet te hoog worden ingezet. Breng je onderbeen ook niet te ver omhoog.

Voeten

Zet je voeten in de looprichting neer. Wanneer je je voeten te veel naar binnen of naar buiten staan kan je minder goed afzetten.

Tips

  • De loophouding is een onderdeel van de loopbeweging (steunfase en zweeffase). Voor meer info: Looptechniek.
  • Voor het verbeteren van je loophouding moet je de tijd nemen.
  • Probeer ook tijdens je trainingen regelmatig op je looptechniek te letten.
  • Vraag medelopers op je fouten te wijzen. Ook van de (verkeerde) loopstijl van (andere) (top)lopers kan je het nodige leren.
  • Laat zo nu en dan een video of wat foto's maken. Je kunt ook in de etalageruit van winkels kijken


Stuur door