ALLES OVER HARDLOPEN

Hardlopen door kinderen

Regelmatig sporten is voor de kinderen belangrijk. Niet alleen voor hun lichamelijk ontwikkeling. Op deze pagina informatie over gezond hardlopen door kinderen. Omdat de lichamelijk ontwikkeling bij kinderen per leeftijdsgroep heel verschillend is worden alleen algemene richtlijnen gegeven.

Blessures

Tijdens de groei zijn kinderen zeer gevoelig voor blessures aan pezen, spieren en gewrichten. Een rustige en geleidelijke opbouw is daarom nodig. Vooral gewrichts kraakbeen in de knie, enkel en elleboog zijn kwetsbaar. Hardlopende kinderen zijn vooral gevoelig voor overbelasting van de knie.

Jonge kinderen

Afhankelijk van de leeftijd en de lichamelijke ontwikkeling kunnen jonge kinderen maximaal 2 keer hardlopen. Voor kinderen onder de 10 jaar is 2 keer per week lopen waarschijnlijk nog een te zware belasting. Het is voor deze leeftijdgroep beter voor een tweede sport te kiezen. Zwemmen is een heel stuk minder belastend voor pezen, spieren en botten. Bij teamsporten leren kinderen goed omgaan met regels.

Kinderen vanaf 12 jaar

Het uithoudingsvermogen is op jonge leeftijd heel goed trainbaar. Na de pubertijd neemt dit effect geleidelijk langzaam af. Kinderen vanaf een jaar of 12 kunnen op een gezonde wijze het duurvermogen trainen door enkele rustige duurloopjes van 5 tot 10 minuten. De pauze kan bestaan uit spelvormen. Deze training kan 3 keer per week gedaan worden. Gezonde kinderen vanaf 14 jaar kunnen regelmatig langere rustige duurlopen doen.  Maximaal 45 minuten en geleidelijk verlengen.

Snelheid

Snelheid kan worden verbeterd door korte intervallen van 50 tot maximaal 200 meter met veel rust tussendoor. Deze snellere stukken mogen niet in een al te hoog tempo en lang te duren. Intensieve trainingen zijn te belastend en hebben bij kinderen weinig nut, omdat ze nog niet goed kunnen verzuren.

Plezier staat voorop

Een kind moet hardlopen wel plezierig (blijven) vinden. Gewoon lekker rennen en sporten is belangrijk, niet de (toekomstige) prestaties. Misschien is (tijdelijk) een andere sport beter voor het kind. Bij sporten als voetbal, handbal en korfbal wordt ook veel gelopen.

Atletiekclub

De meeste atletiekverenigingen hebben tegenwoordig een vrij grote jeugdafdeling. Op deze verenigingen worden ook andere takken van de atletiek beoefend.

Kidsruns

In Loopagenda staan de loopwedstrijden met kid runs aangeven met een achter de afstanden.

Gezond lichaamsgewicht

En op de 8 kinderen is in Nederland is te zwaar. Kinderen kijken veel televisie en zitten vaak lang achter de computer. Door te weinig beweging en ongezonde eetgewoonten ontstaat snel ongezond overgewicht. Hieronder een rekenmachine om de Body Mass Index bij kinderen te bepalen. De methode is een veel gebruikte manier om het ideale gewicht te bepalen. Voor de BMI methode voor volwassen: Ideale gewicht volwassen.

Bepalen BMI kinderem

Wat is het geslacht:

Wat is de leeftijd:

Wat is het gewicht (in kg): (decimaal met punt)

Wat is de lichaamslengte (in cm):

Zo correct?

Body-Mass Index van het kind is:

Dit betekent:


Onder gewicht Gezond gewicht Over gewicht Zeer zwaar
lager dan tussen de tussen de hoger dan

Sporttesten

Op www.conditietesten.nl staan enkele geschikte sporttesten voor (hardlopende) kinderen. De Coopertest is voor hele jonge kinderen minder geschikt.

Sporten is belangrijk voor kinderen

  • Goed voor hun zelfvertrouwen.
  • Goed voor hun doorzettingsvermogen.
  • Ontmoeten kinderen andere vriendjes.
  • Goed voor hun lichamelijk ontwikkeling.
  • Behouden of bereiken gezond lichaamsgewicht.
  • Goed van de ontwikkeling van hun motoriek.
  • Goed voor de ontwikkeling van hun hersenen.
  • Leren kinderen om te gaan met teleurstellingen.
  • Spelenderwijs worden regels bij gebracht.
  • Goed voor hun zelfdiscipline.

Hardlopen met kinderwagen

Voor hardlopende mannen en vrouwen met kinderen en met een volle agenda is een babyjogger waarschijnlijk een goede oplossing. Een hersteltraining met een babyjogger gaat prima.


Stuur door