ALLES OVER HARDLOPEN

Hardloopschoenen kopen

Op Hardloopschoenen staan al de nodige tips voor het kopen van loopschoenen. Op deze pagina aanvullend advies om je ideale hardloopschoen te vinden en herhalen we een gedeelte van de tips.

  • Ga naar een hardloopspeciaalzaak. De medewerkers van zo’n loopwinkel hebben veel ervaring en hebben over het algemeen een speciale opleiding genoten.
  • Een 2e paar hardloopschoenen kan je wel prima kopen via internet.
  • Voordat je naar de hardloopzaak kan je alvast wat huiswerk doen. Maak een lijstje met opmerkingen als (in willekeurige volgorde).
    • Ik heb nu last van ....
    • In het verleden heb ik last gehad van ....
    • Je type voet (zie verder).
    • Ik ga meerdere keren per week hardlopen.
    • Ik ga rustig joggen.
    • Ik ga ook intervaltraining doen / wedstrijden lopen.
    • Ik loop altijd op de weg/asfalt (je schoen heeft meer schokdemping nodig).
    • Ik loop altijd in het bos / duinen (zachte ondergrond).
    • Ik doe ook aan een andere sport (bij fitness kan je bepaalde oefeningen doen).
    • Ik ga ook in de winter lopen met gladheid.

Looppatroon bepalen

Overpronatie

Supinatie

Neutraal

  • Neem je oude loopschoenen mee. Aan de hand van slijtage van de zool en de vorm van de schoen (scheefstand) kan de medewerker je looppatroon bepalen.
  • Overpronatie

    Bij overpronatie slijt de zool vooral aan de binnenkant van de voorvoet en aan de buitenkant van de hiel. De voet zakt tijdens het hardlopen te veel naar binnen.
  • Supinatie

    Bij supinatie slijt de zool vooral aan de buitenkant van de voorvoet en aan de buitenkant van de hiel. De voet zakt tijdens het hardlopen te veel naar buiten.
  • Neutraal

    Bij een neutraal looppatroon slijt de zool vooral in het midden van de voorvoet en aan de buitenkant/midden van de hiel.

Type voet bepalen

Normale voet

Knikvoet

Platvoet

Holvoet

  • Ook met behulp van een voetafdruk kan de verkoper de voor jouw geschikte hardloopschoen bepalen.
  • Voettype bepalen

    • Maak beide voeten nat en ga op een krant staan.
    • Verwijder je voeten voorzichtig: op de krant heeft zich een afdruk gevormd.
    • Ook op een (vooral donkere) vloer is vaak voldoende te zien.
    • Tip: maak een tekening van je voet om mee te nemen naar de loopwinkel.
  • Kenmerken voettypen

    • Normale voet: hak, boog en bal van voet zijn duidelijk te zien op de afdruk.
    • Knikvoet: een gedeelte van de middelste boog is niet aanwezig op de afdruk.
    • Platvoet (doorgezakte voet): op de afdruk zie je een grote brede voetafdruk.
    • Holvoet: middelste boog is niet aanwezig op de afdruk.
  • Hardloopschoen

    • Normale voet: gewone neutrale hardloopschoen.
    • Knikvoet: antipronatieschoen voor stabiliteit, je voet zakt te veel naar binnen.
    • Platvoet: stabiele hardloopschoen.
    • Holvoet: neutrale schoen met voldoende demping.

Keuze hardloopschoenen

  • Overpronatie (minder dan de helft van de hardlopers)

    Bij overpronatie zakt de voet tijdens het hardlopen te veel naar binnen. Hierdoor wordt de achillespees zwaarder belast. Dit kan je voorkomen door te kiezen voor een stabiele schoen die deze overpronatie tegengaat. Bij dit type schoen is de linker hak en de binnenzijde van de tussenzool het materiaal duidelijker steviger.
  • Supinatie (klein percentage van de hardlopers)

    Bij supinatie gebeurt het tegenovergestelde als bij overpronatie: de voet zakt tijdens het hardlopen te veel naar buiten. Om overbelasting te voorkomen kies je voor een neutrale hardloopschoen met een goede demping.
  • Neutraal (iets meer dan de helft van de hardlopers)

    Bij een neutraal looppatroon is een neutrale schoen geschikt. Kies zonodig voor meer demping en/of stabiliteit.

Schoenmaat bepalen

  • De schoenmaat is juist als de langste teen een ruimte heeft van ongeveer 1 cm.
  • Het verschil tussen een halve schoenmaat is tussen de 0.3 cm en 0.6 cm.
  • Pas je hardloopschoenen met sokken die je ook gebruikt tijdens hardlopen.
  • Koop je loopschoenen niet in de ochtend. Je voeten zetten in de loop van de dag wat uit.
  • Je kunt ook de binnenzool uit de schoen halen er dan op gaan staan. Dat kan je ook met blote voeten doen.
  • Hardloopschoenen mogen ook niet te breed of te smal zijn.
  • Wanneer je één keer per week gaat lopen kan je mogelijk minder eisen stellen aan je loopschoenen.
  • Wanneer je fors bent gebouw moet je hogere eisen stellen aan je loopschoenen. Vooral de schokdemping moet in orde zijn.

Tenslotte

  • Een 2e paar hardloopschoenen kan je wel prima kopen via internet.
  • Wissel regelmatig van schoenen.
    Loop niet altijd op loopschoenen die alles corrigeren, omdat je spieren en pezen niet meer gestimuleerd worden zich te versterken. Ze worden eerder zwakker. Wissel daarom regelmatig van schoen. Als je binnen een paar maanden nieuwe schoenen nodig hebt koop ze dan nu; het oude paartje kan je dan gebruiken om je spieren en pezen te versterken. Uiteraard neem je niet te veel risico.
  • Veel hardlopers zijn zich niet van bewust hoeveel invloed de manier van veters strikken kunnen hebben op het voorkomen en genezen van hardloopblessures.
    Voor meer info: Veters strikken.
  • Het uiterlijk (kleur en ontwerp) is niet belangrijk! Wel de eigenschappen van je hardloopschoenen.


Stuur door