ALLES OVER HARDLOPEN

Hardloop ABC

Hardloop ABC

Kaas

Kaas is een zuivelproduct dat rijk is aan eiwitten (afhankelijk van het soort tussen 20 en 30 procent). Ook bevat het veel calcium (kalk) en ook de vitamines A, B en D. Het + getal van kaas geeft het percentage vet aan dat de kaas bevat zonder vocht. Deze methode wordt toegepast omdat het vochtgehalte van kaas afneemt tijdens het rijper worden.

Kalium

Kalium is een essentieel mineraal voor de waterbalans in het lichaam. Daarnaast is het onmisbaar voor het zenuwstelsel vanwege zijn rol bij spieractiviteiten. Sporters die veel zweten moeten hun kalium gehalte goed in de gaten houden. Kalium komt o.a. voor in bladgroenten, gedroogde vruchten, appelstroop, cacao, witte bonen, tomatenpuree en bananen.

Katabolisme

Of stofwisseling. Is de afbraak van voedingsstoffen tot kleinere deeltjes. Deze deeltjes worden hoofdzakelijk gebruikt voor de verbranding waarbij energie vrijkomt.

Katalysator

Een katalysator is een stof die een reactie versnelt of vertraagt, hierbij wordt deze stof zelf niet verbruikt.

Kate, Marti ten

Zijn beste prestaties leverde hij tijdens de Olympische Spelen van 1988: negende op de 10.000 meter en vijftiende op de marathon. Enkele persoonlijke record van Marti ten Kate: 5000 meter in 13:33 en 10000 meter in 27:50. En de marathon in 2:10:04. Voor meer info: Opvallende uitspraken hardlopers.

Kiplagat, Lornah

Lornah Kiplagat is een langeafstandsloopster uit Kenia. Sinds 2003 komt ze tijdens wedstrijden uit voor Nederland. Ze is sinds de New York City Marathon Nederlands recordhouder op de marathon in 2:23.43. Tijdens de Europees kampioenschapen veldlopen in Tilburg (2005) won ze de gouden medaille. In 2007 werd Kiplagat wereldkampioen crosscountry in Kenia. Ook is ze houdster van drie wereldrecords: 5000m (14.47) en 10 mijl (50.54) en 20 km (1:03.56).

Kijkoperatie

Bij een kijkoperatie wordt een kleine camera in het lichaam gebracht. De chirurg kan via een monitor de binnenkant van het lichaam onderzoeken. Bijvoorbeeld het kniegewricht.

KNAU

Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie. Link: Atletiek.nl

Knieheffen

Tijdens een rustige looppas hef je regelmatig afwisselt je linker en rechterknie op tot een hoek van 90 graden. Bij het neerkomen maken je voorvoeten als eerste contact met de grond. Probeer je bovenlichaam rechtop te houden bij het uitvoeren van de oefening. Voor meer looptechniekoefeningen: Loopscholing.

Kniepeesreflex

De kniepeesreflex test wordt vaak gedaan tijdens een sportkeuring. Via een tik op een knie wordt de onbewuste samentrekking van de dijspier getest. Hiermee wordt de werking van het ruggenmerg en zenuwen onderzocht.

Knoflook

Wordt als een van de meest veelzijdige en effectieve kruiden beschouwd. Veel anti-oxidanten (tegen schadelijke vrije radicalen). Het bevat vitamine A, B en C en heeft gunstige invloed op de doorbloeding, bloeddruk en de cholesterolspiegel.

Koffie

Koffie is goed voor sporters, vooral voor duursporters. CafeÔne stimuleert de vetverbranding. Hierdoor blijft de glycogeenvoorraad langer behouden. Een nadeel is wel dat er ook vocht verloren gaat door urine afscheiding.

Koolhydraten

Koolhydraten worden door de spijsvertering afgebroken tot glucose, waarna het verbrand kan worden. Deze verbranding gaat erg snel en is de snelst beschikbare energie. Als er meer glucose beschikbaar is dan er nodig is wordt de glucose op geslagen in de vorm van glycogeen. De opslagcapaciteit is echter beperkt, de rest wordt opgeslagen als vet. Er zijn verschillende soorten koolhydraten die worden ingedeeld op basis van snelheid waarmee ze door het lichaam worden opgenomen en verbrand. De snelste zijn de suikers, deze bevatten veel calorieŽn en ze vallen onder de enkelvoudige en tweevoudige koolhydraten (mono- en disachariden). Voor meer info: Koolhydraten.

Koolhydraatstapeling

Deze methode gebruiken we bij de voorbereiding van wedstrijden, waarbij de koolhydraatvoorraad (of glycogeenvoorraad) in je spieren en lever grotendeels verbrand gaat worden. Zeg maar wedstrijden langer dan een uur. Voor de marathon is het dus zeker aan te bevelen. De bedoeling is door middel van juiste training en eetmaatregelen deze voorraad te vergroten. Een dag of vier voor de wedstrijd doe je een snelle duurloop. Dezelfde dag (en eventueel de dag daarvoor) probeer je koolhydraatarm te eten. Na afloop van de snelle duurloop zijn je koolhydraten wel zo'n beetje opgebruikt. Als je nu tot de wedstrijd veel koolhydraatrijk en weinig eiwit en vet voedsel tot je neemt, reageert het lichaam door extra veel koolhydraten in de spieren op te slaan. Drink ook meer, omdat glycogeen vocht vasthoudt (per gram glycogeen neem je drie ml water). Veel succes!
Voor meer info: Wedstrijdvoorbereiding.

Koorts

Bij koorts mag er niet gesport worden. Het is bovendien gevaarlijk: een infectie van de hartspier is niet uitgesloten. Je mag pas weer lichtjes (lage intensiteit en korte duur) gaan trainen als je enkele dagen koortsvrij bent. Houd er ook rekening mee dat je pas over twee tot vier weken je normale belasting aan kunt.

Kraakbeen

Kraakbeen is een elastisch weefsel, dat bovendien goed tegen druk bestand is. Kraakbeen komt onder andere voor in gewrichten, neus en oorschelp.

Kraan, Gerda

Nederlands atlete die in 1962 Europees kampioene werd op de 800 meter met 2:02,8. Deze winnende tijd betekende tijdens een nieuw Europees record.

Krachttraining

Voor hardlopers is krachttraining heel nuttig. Krachttraining is blessurepreventief: de spieren en pezen worden sterker. Door krachttraining worden hormonen geproduceerd die het herstel stimuleren. Krachttraining geeft meer variatie in je trainingen. Krachttraining verbeterd de looptechniek en lichaamshouding. Krachttraining kan botontkalking tegengaan. Voor hardlopers zijn spierversterkende oefeningen vooral van belang als bepaalde spieren te zwak zijn in verhouding met anderen spieren en pezen. Zo kunnen te zwakke kuitspieren problemen veroorzaken aan de achillespees. Door deze krachtverschillen op te heffen wordt de kans op blessures kleiner. Hardlopers moeten niet het hele jaar aan krachttraining doen. Het beste resultaat bereik je door regelmatig periodes van maximaal 8 weken aan krachttraining te doen. Voor meer info: Spierversterkende oefeningen.

Kransslagader

Slagader die het hart van bloed voorziet. Deze slagader vervoert zuurstof naar het hart, zodat het hart kan blijven functioneren.

Kruisbanden

Banden die zich in het kniegewricht bevinden en de knie stevigheid bieden. Er bestaat een voorste en achterste kruisband. Deze voorkomen dat het scheenbeen ten opzichte van het bovenbeen, naar voren of naar achteren kan schuiven.

Kulker, Han

Nederlandse middenlangeafstandloper (1500 meter) uit Leiden. Werd in 1986 op de Europese Kampioenschapen derde op de 1500 meter zoveel indoor als outdoor. Een jaar later bij de EK indoor werd Han Kulker Europees Kampioen. In dat zelfde jaar won hij de bronzen medaille bij de Wereldkampioenschappen indoor. Een ander hoogtepunt waren de Olympische spelen in Seoul van 1988: zesde. Voor meer info: Opvallende uitspraken hardlopers.

Hardloop ABC


Stuur door