ALLES OVER HARDLOPEN

Hardloop ABC

Hardloop ABC

Calcium (Ca)

Dit mineraal is nodig voor de opbouw en behoud van sterke botten en tanden. Ook is het betrokken bij de werking van het zenuwstelsel, vooral bij de overdacht van zenuwimpulsen. Per jaar wordt ongeveer 20% van de totale hoeveelheid calcium in het lichaam (1000 tot 1500 gram) vervangen. Komt voor in melk, yoghurt, kaas, vlees, groenten en vruchten.

Calorie

Een eenheid van energie. De Joule wordt als eenheid ook veel gebruikt. 1 kilocalorie = 4,2 kilojoule. De energie nodig voor de verbranding heeft 4 verschillende bronnen: koolhydraten, vetten, eiwitten en alcohol. De energiewaarde per product per gram is verschillend energiewaarde:
Koolhydraten: 4 kcal
Eiwit: 4 kcal
Vet: 9 kcal
Alcohol: 7 kcal
Voor meer info: Rekenmachine calorieverbruik per dag.

Capillair

Of haarvaten. Via de uiterst dunne vaatwanden van de capillairen worden de verschillende producten (zuurstof, voedingsstoffen) nodig voor de verbranding naar het diepere gelegen spierweefsel gebracht. Ook afvalstoffen worden via de capillairen afgevoerd. Vooral door rustige duurtraining neemt het aantal capillairen in de spieren toe.

Chocolade

Behalve dat de meeste mensen chocolade gewoon lekker vindt, kan chocolade ook een rustgevend effect geven.

Cholesterol

Een te hoog cholesterolgehalte Low density lipoprotein (LDL) is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Dit LDL cholesterol zit in verzadigd vet, zoals vlees en volle melkproducte. High density lipoprotein (HDL) is goed cholesterol. Een gevarieerde voeding (met weinig verzadigd vet) en sporten (vooral duursport) kan een te hoog cholesterolgehalte LDL voorkomen.

Cierpinski, Waldemar

Marathonloper uit Oost-Duitsland. Werd in 1976 (Montreal) en 1980 (Moskou) olympisch kampioen op de marathon.

Coe, Sebastian

Engels midden afstandloper. Olympisch kampioen op de 1500 meter in 1980 (Moskou) en 1984 (Los Angeles). Heeft verschillende wereldrecords in zijn bezit gehad. Zijn wereldrecord op de 800m (1.141.73) uit 1981 werd pas in 1997 gebroken door Wilson Kipketer (1:41.11).

Conconi-test

Een betrouwbare methode om de anaėrobe drempel te bepalen is de conconi-test. Via deze in inspanningstest wordt de intensiteit stapsgewijs opgevoerd en de daarbij behorende hartslag gemeten. De test gaat er vanuit dat de hartslag lineair stijgt bij het opvoeren van de snelheid tot de anaėrobe drempel. Voorbij deze drempel gaat dit lineaire verband verloren. Voor meer info: Conconitest.

Conditie

Niet alleen de lichamelijke gesteldheid (o.a. uithoudingsvermogen en kracht) maar ook de psychische toestand bepalen de conditie van iemand. Voor meer info: www.conditietesten.nl.

Cooling-down

Na afloop van de training doen je een cooling-down om de lichaamstemperatuur weer te laten zakken en om de afvalstoffen beter af te voeren. Door de cooling-down op de juiste wijze toe te passen zal je sneller herstellen van je inspanningen. Ook worden de loopspieren weer op lengte gebracht. Voor meer info: Warming-up en cooling-down.

Cooman, Nelli

Bij de Europese kampioenschappen indoor van 1986 verbetert ze het wereldrecord op de 60 meter: 7.00 sec. Met deze tijd is nog steeds Nederlands recordhoudster. Ook outdoor op de 100m (11,08 sec) is dat het geval. Palmares: twee keer wereldkampioen, zes keer Europees kampioen en negentien keer Nederlands kampioen.

Coolmax Lycra

Gecombineerd met Lycra houdt dit materiaal het lichaam droog en koel, zelfs onder warme omstandigheden. Voor meer info: Hardloopkleding.

Coopertest

Deze test is ontwikkeld door de Amerikaanse arts Dr. Kenneth Cooper. Het is de bedoeling op een atletiekbaan (of een stuk weg, waarbij een helper de gelopen afstand meet) in 12 minuten zoveel mogelijk meters te lopen. Probeer in een geleidelijk tempo te hardlopen. Omdat dit een zware inspanningstest is deze test niet geschikt voor mensen met een slechte gezondheid. Voor meer info: Coopertest en Trainingsschema voor de Coopertest.

Creatine

Creatine wordt gevormd tijdens de energiestofwisseling uit creatinefosfaat. Het speelt een belangrijke rol bij de verbranding van ATP. Door gebruik te maken van creatine supplementen worden met name kortdurende inspanningen verbeterd. Ook heeft creatine een herstelbevorderde werking.

Creatinefosfaat (CP)

Energierijk fosfaat. Bij maximale inspanning worden de energierijke fosfaten (ATP en CP) verbrand. Door training kan de voorraad creatinefosfaat worden vergroot.

Hardloop ABC


Stuur door