ALLES OVER HARDLOPEN

Sporten en geestelijke gezondheid

  • Dat sporten niet alleen goed is voor je lichaam, maar ook voor je geestelijke gezondheid en welbevinden is bij de meeste mensen wel bekend. Op deze pagina de voordelen en nadelen (je kunt ook te veel doen) van regelmatig lichamelijke activiteiten.
  • Sporten is gewoon goed voor je lichaam, sociale contacten, zelfvertrouwen, zelfdiscipline, doorzettingsvermogen en het is ook leuk en gezellig.
  • Wanneer je een drukke dag heb gehad geeft lichaamsbeweging vaak een rustgevend effect.
  • Een gezond lichaam kan geestelijk ook meer aan. Voor meer info: Voordelen lichaamsbeweging.
  • Het idee om (meer) te gaan sporten heeft ook een positieve invloed op je gezondheid. Door de gedachten en voorbereidingen maakt je lichaam meer gezonde stofjes aan.
  • Een geest in een gezond lichaam voelt zich prettiger.
  • Sporters slapen over het algemeen beter. Het is echter onverstandig om twee uur voordat je gaat slapen een zware training te doen. Voor meer info: Tips om beter te slapen.
  • Je kunt beter tegen gewone dagelijkse spanningen. Voor meer info: Tips voor ontspanning.
  • Mensen die regelmatig sporten kunnen ook beter omgaan met tegenslagen.
  • Beweging stimuleert creativiteit. Tijdens een lange rustige duurtraining kom je mogelijk wel tot een oplossing!
  • Sporten heeft een gunstig effect op depressies. Runningtherapie is een goed voorbeeld.
  • Runners high
    Endorfinen zijn stoffen die door het lichaam zelf worden aangemaakt. Ze worden pas geproduceerd als ze nodig zijn. Ze verminderen het pijngevoel, maar ze zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie. Voor meer info: Runner's high.
  • Door krachttraining worden hormonen geproduceerd die het herstel stimuleren.
  • Je kunt ook te veel doen. Van je lichaam vraag je meer (lichamelijk en/of geestelijk) dan het aankan. Zorg voor een geleidelijke trainingsopbouw en dat je prive- en werk omstandigheden in evenwicht zijn met de trainingsbelasting. Leer ook te luisteren naar je lichaam en doe wat met eventuele signalen van overbelasting. Voor symptomen van overtraining en preventie: Overtraindheid.
  • Wanneer je de neiging heb te veel te doen: plezier staat voorop.
  • Motivatie kan ook tegen je werken. Door te hard te trainingen kan je geblesseerd raken of overtraindheid. Ook ligt faalangst op te loer. Wanneer prestaties tegen vallen kan dat voor een goed gemotiveerde sporter zeer demotiverend werken.
  • Stel haalbare doelen. Elk behaald doel motiveert. Voor nog veel meer tips: Hardlopen en motivatie.
  • Tenslotte. Voor de lichamelijke voordelen: Gezond hardlopen.


Stuur door