ALLES OVER HARDLOPEN

Hardlopen in het donker

Tijdens de herfst en winter zal je waarschijnlijk vaker op de openbare weg gaan hardlopen. Op deze pagina tips voor veilig hardlopen in het donker.

  • Zorg er voor dat je gezien wordt. Gebruik 's avonds kleding met reflecterende strepen, zodat auto's en fietsers je zien in het donker. In de hardloopwinkel zijn ook reflecterende hesjes, reflecterende bandjes, hesjes met led verlichting en losse lampjes verkrijgbaar.
  • Bij Nike is sinds kort een nieuwe serie hardloopkleding en hardloopschoenen te koop speciaal voor de donkere wintermaanden: Nike Flash Pack.
  • Draag ook bij onveilige omstandigheden overdag (donker, mist en regen) zichtbare hardloopkleding.
  • Ook kunnen Hardloopschoenen reflecterende materialen bevatten.
  • Maak gebruik van looproutes die goed verlicht zijn en waar weinig autoverkeer en fietsverkeer is.
  • Blijf in het donker ook altijd alert: er zijn genoeg fietsers die zonder licht rijden of dat je toch niet goed gezien ondanks al je maatregelen.
  • Wanneer je langs een drukke weg moet hardlopen kan je het beste het verkeer tegemoet lopen. Met andere woorden: aan de andere kant van de weg.
  • Probeer drukke tijden op de openbaar weg te vermijden. De spits is tussen 16.00 en 19.00 uur.
  • Wanneer het niet altijd mogelijk is om veilig hard te lopen kan je er beter voor kiezen om een klein veilig rondje een paar keer te lopen.
  • Ga niet hardlopen in het donker niet met muziek.
  • Ga niet alleen hardlopen in het donker in afgelegen gebieden.
  • Bij een onbekende weg is het verstandig alert te zijn op losliggende stoeptegels, boomwortels ect.
  • Pas in de winter op met gladheid. Draag eventueel hardloopschoenen met een wat grovere zool.
  • Neem wel genoeg de tijd voor de warming-up en cooling-down ter voorkoming van blessures.
  • Je kunt ook eventueel thuis de warming-up en cooling-down doen.
  • Neem de bus, tram of trein en loop weer terug naar huis. Of loop regelmatig naar je werk of van je werk naar huis.

Tips


Stuur door