ALLES OVER HARDLOPEN

Beste 10 tips voor beginnende hardlopers

  • Wanneer je een beginnende hardloper bent heb je het lekker gemakkelijk. Ook al train je nog zo langzaam of kort het heeft altijd een positief effect op je conditie. Doe het daarom de eerste twee maanden gewoon rustig aan. Ook ter voorkoming van blessures. Voor een beginners schema: Basisschema: 1/2 uur hardlopen.
  • Tijdens het hardlopen moet je nog rustig kunnen praten en niet al te veel hijgen. Je hartslag ligt hierbij tussen de 75% en 85% van de anaŽrobe drempel. Deze drempel is ongeveer gelijk aan 220-leeftijd-15.
  • Voor degene die trainen om vet te verbranden: je hartslag ligt tussen de 55% en 65% van de maximale hartslag. Je maximale hartslag is bij benadering: 220-leeftijd.
  • Neem regelmatig je Rusthartslag op. Doe dat steeds op hetzelfde moment van de dag (bijvoorbeeld voor het opstaan). Je rusthartslag vertelt veel over je conditie, wordt deze lager dan gaat je conditie vooruit. 
  • Stel haalbare doelen. Elk behaald doel motiveert.
  • Zorg dat je hardloopbroek een zakje heeft om je sleutels in te kunnen doen.
  • Laat wat extra sleutels maken, zodat je niet met een hele bos sleutels moet gaan hardlopen.
  • Doe voor je looptraining altijd een warming-up en na afloop een cooling-down. Zie de pagina over Warming-up en cooling-down.
  • Gebruik de juiste hardloopschoenen tijdens het hardlopen. Voor informatie en tips: Hardloopschoenen kopen.
  • Gebruik ook de juiste hardloopkleding. Ongeschikte loopkleding is niet goed voor je motivatie. Voor meer informatie: Hardloopkleding.


Stuur door